*OBS! Bemærk, at vi har flyttet vores forældredag fra om søndagen til om lørdagen. På forældrelørdagen kan forældre og familie komme på besøg på lejren fra kl. 13 til 17.

Hvis man kun skal deltage i en af ugerne på lejren, er det derfor også fremover lørdagen, der er skiftedag, mellem de to uger.

2. hold på Sejerborg

Sejerborgs 2. hold ligger hvert år i de to midterste uger af skolernes sommerferie. Vi er som det eneste hold afsted på lejren i 2 uger, men der er også mulighed for kun at deltage i enten den første uge fra mandag til lørdag eller den anden uge fra lørdag til fredag. Sommerlejren er for børn i alderen 7-15 år. Mange af vores deltagere starter med at komme på lejren som små og hænger ved til de er en del af voksengruppen, der står for at planlægge lejren. Derfor består lejrens voksengruppe primært af voksne, der selv har været med på lejren som børn. Derudover bliver der i høj grad hevet søskende og venner fra skolen, sport o.s.v. med, når først man har været med 2. hold på Sejerborg. Man bliver hurtigt en del af 2. hold og alle er velkomne.

Voksengruppen består af lejrens ledere, som er voksne over 18 år, og af assistenter som er de 16-17-årige deltagere. Assistenterne bor på lejrens ledergang sammen med de voksne og hjælper til med aktiviteter og praktiske opgaver, som madlavning, rengøring og opvask.

Voksengruppen holder inden lejren møder, hvor vi planlægger årets forskellige aktiviteter såsom løb, lege, fester og andagter. Derudover mødes de voksne på lejren et par dage før børnene kommer, hvor vi gør lejren klar og lægger sidste hånd på de mange forberedelser, inden lejren går løs. Vi finder hvert år på nye sjove lege, løb og fester, men vi har også rigtig mange traditioner og gode gamle kendinge, som er utroligt populære hos børnene.

Når børnene ankommer til lejren mandag formiddag, starter vi lejren med at mødes på flagplænen, hvor vi hejser vores flag. Herefter bliver børnene inddelt i bordhold, som de skal sidde sammen med til måltiderne på lejren. Hvert bordhold har faste ledere og assistenter, så alle børnene har nogle primære voksne, de er trygge ved.

På lejren ser vores dagsprogram typisk ud som følger:

7.30 Der ringes med klokken og lejren vågner
8.00 Flaget hejses og spiser herefter morgenmad
8.30 En lille andagt for børnene, og de voksne gør rent
10.00 Formiddagsaktivitet (løb, leg, badetur, interessegrupper)
12.00 Varm mad, slikbod og post
12.30 Hvilepause
15.00 Eftermiddagsdrik
15.30 Eftermiddagsaktivitet (løb, leg, badetur, interessegrupper)
18.00 Kold mad, lejrsange, mobiltelefoner udleveres
19.00 Hygge på pladsen, hvor børn og voksne leger (fri leg/evt. aktivitet)
20.30 Flaget tages ned og der synges aftensang. Telefoner afleveres.
21.00 Børn 7-9 år lægges i seng
21.30 Børn 10-12 år lægges i seng
22.00 Børn 13-15 år lægges i seng


Vi bliver vækket af lejrens klokke, som ringer kl. 7.30. Sovesalsvagterne, som har sovet sammen med børnene, sørger for at alle kommer op og er klar til at hejse flag klokken 8, hvorefter vi spiser morgenmad.

Efter morgenmaden er der en lille andagt, hvor børnene opdeles i to grupper; én gruppe for de små og mellemstore børn, og én gruppe for de store børn. Typisk vil det være sådan, at de mindste børn får læst en historie eller skal løse en lille opgave, mens de store børn skal forberede lejrens gudtjeneste, der vises til forældredagen. Mens børnene laver andagter, gør de voksne rent på lejren.

Efter andagter og rengøring har vi en formiddagsaktivitet. Det kan være løb, lege, en tur til stranden eller interessegrupper. Vores interessegrupper er flere små aktiviteter, som børnene selv kan vælge mellem f.eks. perler, decoupage, tegne, brætspil og fodbold.

OL-Temadag

Harry Potter-Temadag

Vores frokost er altid varm mad. Det er en tradition på 2. hold, at den varme mad er midt på dagen, og at rugbrødsmadderne er om aftenen. Fire gange i løbet af lejren, er der efter frokost uddeling af post. Børnene må gerne få pakker, men der er masser af slik i vores slikbod, så måske et blad eller et opgavehæfte også vil være en god idé.

Vi har mange forskellige ting at vælge imellem i slikboden. Der er masser af slik og også lidt chokolade og chips. Man kan også købe is og sodavand.

Efter slikbod er der hvilepause, hvor alle har mulighed for at tage en lille lur, ligge i køjen med sin slikpose eller slappe af på pladsen. Der er en voksen, der leger med de børn, som ikke trænger til at hvile sig.

Efter hvilepausen mødes vi og får eftermiddagsdrik. Herefter går vi ofte til stranden og får en badetur, hvis vejret er godt. Vi har vores eget strandstykke, som ligger få minutters gang fra lejren. Vi har en bøje ude i vandet, så børnene kun bader indenfor den firkant den danner med vandkanten. Der er mange voksne med i vandet, og vores bademester styrer det hele, så vi kan være trygge. Børnene har sko med navn i med ned til vandkanten. De bliver stillet på rækker, og når vi går op af vandet, tager alle deres sko med op. På den måde kan vi være sikre på, at alle er kommet op af vandet.

Vi kan også finde på at gå en tur, tage på løb i skoven, lave en stor fælles leg eller lave lejrbål. Vores fodbold- og volleybane bliver også brugt flittigt ligesom vores legeplads med kæmpe-skak, gynger, rutsjebane og svævebane.

Efter aftensmaden får børnene udleveret deres medbragte mobiler. De kan så ringe og skrive sms alt det de lyster. Når vi går ind til aftensang, afleverer de mobilerne igen, og de voksne låser dem inde.

Vi slutter lejrdagen af med at tage flaget ned. Bagefter går vi ind i salen og synger aftensang.

Herefter gøres der klar til, at de mindste skal i seng. Der sover altid en voksen på hver af de to sovesale med de mindste børn. De store børn kan altid få fat i den voksne ved at gå igennem døren, der forbinder de to sovesale.

De større børn får lov til at være længere oppe.

Lørdag midt på lejren har vi besøg af forældrene. Forældredagen begynder klokken 13, efter vi har spist frokost. Og her er der mulighed for, at man kan tage sit barn med underfor lejeren. Senest klokken 15.30 mødes vi igen til kaffe, the, saft og kage. Som regel har hvert bordhold lavet en lille bod eller leg, som vi alle kan prøve. Klokken 17 slutter forældrelørdagen.

Vi plejer at have et par fester i løbet af lejren, og den sidste aften plejer vi at holde en stor afslutningsfest, som plejer at have et tema, hvor vi klæder os ud og optræder.